عضویت سریع
8 شهريور 1389 ساعت 08:03 صبح

آیت الله هادوی در شب 19 رمضان

به گزارش خبرنگار برنا در قم، آیتالله مهدی هادوی تهرانی در جمع اعضاي سنت خادم‌الرضا(ع) به بیان تعریفی از واژه توبه پرداخت و اظهار داشت: توبه یعنی بازگشت؛ یعنی اگر از راه دور افتادیم و لغزیدیم، برگردیم و بین خود و خدای متعال توبه کنیم.

وی توبه را مقدمه درک فضیلت شب قدر دانست و افزود: اگر خدای ناکرده لغزشهایی در زندگی ما هست، تصمیم بگیریم که آنها را جبران کنیم و از کاری که کردیم، پشیمان شویم که اگر دراین حال اشک ما جاری شد، بدانیم که خواسته ما اجابت میشود.

استاد درس خارج حوزه ادامه داد: انبیای الهی برای این آمدند که همه مردم را به راه خدا دعوت کنند، این راه باز است و اگر انسان میخواهد ماندگار شود باید به مبدا ماندگاری متصل شود.

آیتالله هادوی تهرانی شب قدر را فرصت خوبی برای اصلاح رابطه بنده با خدا دانست و اظهار داشت: باید در این شب گرانقدر به نعمتهایی که خداوند نصیب ما کرده، فکر کنیم؛ ما بیشتر آنچه را که نداریم میبینیم و کمتر آنچه را که داریم میبینیم و اگر مقداری به داشتههای خودمان توجه کنیم آن وقت میفهمیم که خداوند نعمتهای بسیار زیادی به ما عطا کرده است.

وی اضافه کرد: در شب قدر تقدیرات و علم خاص الهی بر قلب یک انسان کامل تجلی یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود امام علی(ع) را شاخص و معیار حق دانست و گفت: امیرالمومنین(ع) انسانی موحد و کسی است که در مکتب اسلام تربیت پیدا کرد و اولین مردی است که به اسلام ناب روی ایمان آورده و تا آخرین لحظه عمر با برکت پیامبر اسلام در کنار ایشان بودند.

آیتالله هادوی تهرانی ادامه داد: دیگران هم در کنار پیامبر اسلام بودهاند اما هیچ کدام از آنها به مرتبت و جایگاه والای امام علی(ع) دست پیدا نکردهاند.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ ظلم عظیمی به امام علی(ع) شده است، تصریح کرد: ظلمی که به آن امام همام شده، آن گونه بود که نبی مکرم اسلام طبق برخی از روایات قبل از رحلتش مظلومیت علی را برای ایشان و حضرت فاطمه(س) نقل کردهاند و آن دو بزرگوار گریه میکردند؛ یعنی پیامبر اسلام اولین روضه خوان امام علی(ع) بودند.

استاد درس خارج حوزه گفت: امام علی(ع) این معیار و میزان حق آنقدر مظلوم واقع شده که وقتی در سحرگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان فرق سرش را با شمشیر در محراب عبادت شکافتند مسلمانان جاهل سئوال میکردند که مگر علی نماز میخواند که در محراب عبادت فرق سرش شکافته شد.

وی ادامه داد: کسی که حافظ اسلام و نبی خاتم و معیار حق بود، به گونهای بر علیهاش تبلیغ کردند که این سئوال در ذهن برخی مسلمانان جاهل مطرح شده است.

وی از ماه رمضان به عنوان ماه ضیافت الله و مهمانی خدا یاد کرد و گفت: در این ماه ما به ضیافت الهی دعوت شدیم و هر کس به اندازه ظرفیت و معرفت و ایمان خودش وارد این ضیافت میشود.

وی ادامه داد: کسانی هستند که ماه مبارک رمضان میآید و میرود ولی آنها اصلا باخبر نمیشوند که چنین ماهی هم وجود دارد که خداوند سفره برکات خودش را برای استفاده مومنین باز کرده است.

آیتالله هادوی تهرانی افزود: ما در محیطی زندگی میکنیم که لااقل از ماه رمضان باخبر میشویم و این دعوت را باید اجابت کرد که میزبان خداست و ما بندگان خدا مهمان او هستیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به نزول قرآن کریم در شب قدر اظهار داشت: اگر کسی اصلا این شبهای گرانقدر را درک نکرد تقدیر الهی انجام میشود اما اگر افرادی این شبها را درک کنند و بتوانند رابطهای با خدای خود برقرار کنند، آن وقت است که فضیلت شب قدر از هزار ماه بهتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در این شب ارتباط خاصی بین عالم والا و دنیا پیدا میشود و روزنهای باز میشود که اگر کسی اهل آن باشد از این روزنه عبور میکند و به چیزی میرسد که یک انسان اگر بخواهد به صورت معمولی به آن برسد باید یک عمر را سپری کند.

بازگشت
  • نظردهی

    اخبار مرتبط با این خبر

    سخنرانی آیت الله العظمی علوی بروجردی در همایش بزرگداشت حضرت خدیجه سلام الله علیها برگزاری همایش جوانان، مهدویت و بیداری اسلامی پیام حضرت آیت الله العظمی صافی به جشنواره مهدویت دکتر علی لاریجانی-همایش نهضت حسینی بیداری اسلامی1390 پیام آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی به کنگره بین المللی غدیر – تهران سالن همایش های برج میلادهیئت خادم الرضا پور محمدی شب قدر 1389 پورمحمدی - شب قدر آیت الله هادوی در شب 19 رمضان آیت الله هادوی در شب 19 رمضان آیت الله هاشمی شاهرودی:اصل مهدویت باید به درستی ترویج شود