بسم الله الرحمن الرحیم
میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، مهدی موعود، آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف و روحی و ارواح-العالمین له الفداء) رو به محضر شریف همه مهمانان گرانقدر، عالمان، فاضلان و بزرگان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. در سوره مبارکه نور، آیه 55 خداوند تبارک و تعالی به مؤمنین سه وعده می‌دهد. خدا می‌فرماید: «وعدالله الذین آمنو منکم و عملوا الصالحات» خداوند به همه مؤمنین به جامه مؤمن، به کسانی که دارای ایمان و عمل صالح هستن، سه وعده می‌دهد؛ وعده‌ای که می‌خواهد تحقق پیدا بکند. اولین وعده روزی میاد که مؤمنین بر کل جهان حاکم خواهند شد و حاکمان بر زمین خواهند بودم. روزی میاد که قوانین الاهی، قوانین اسلام بر پهنه جهان حاکم خواهد شد: «لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا». خداوند نا امنی اون رو، ترس اون‌ها رو، خوف اون‌ها رو، تبدیل به امنیت خواهد کرد. برای چی؟ «یعبدوننی لایشرکون بی شیئا» برای این‌که در سایه امنیت، خدا رو عبادت کنن و کسی رو شریک برای خداوند تبارک و تعالی قرار ندن؛ از این رو، یکی از چیزهایی که در زمان حاکمیت حکومت آقا امام زمان تحقق پیدا کرد، اون امنیت همه جانبه است. چه امنیت فردی، چه امنیت اجتماعی، امنیت مالی، امنیت جانی، امنیتِ ارضی و همین جور امنیت اخلاقی می‌خواد تمام جامعه دارای امنیت باشند، طوری که در لسان روایات ما داریم که زنی در اوج زیبایی با طلا و جواهرهای بسیاری از شرق عالم به سمت غرب عالم حرکت می‌کند، بدون این‌که کسی کوچک‌ترین تعرضی به او بکند، یعنی: یک امنیت کامل برقرار خواهد شد؛ از این رو، یکی از وعده‌های الاهی وعده امنیت در ذیل همین آیه شریفه سوره مبارک نور، آیه 55، روایتی شریف از امام سجاد (علیه¬السلام) داریم که فرموده‌اند: « به خدا قسم این وعده‌ها که خدا داده به مؤمنین و کسانی که عمل صالح دارن، اون شیعیان ما اهل بیتن. این‌ها که «یفعل الله ذالک بهم» که خدا این سه وعده الاهی رو توسط مؤمنین تحقق پیدا می‌کند «علی رد رجلن منا» اونم توسط دست با برکت مردی از ما اهل بیت و «هو مهدی و هذا الامت» و اون مرد از ما اهل بیت، اون وجود نازنین امام زمان خواهد بود که وعده الاهی که یکی از اون‌ها امنیت باشه، توسط او تحقق پیدا خواهد کرد. روایتی که می‌خوام عرض کنم، هم شیعه نقل کرده و هم اهل سنت نقل کردن؛ چون، هم شیعه و هم سنی در رابطه با بحث مهدویت اتفاق نظر دارن. اختلافی که بین ما وجود داره، این که ما اعتقاد داریم که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سال 255 هجری متولد شدن و در سال 260 دوران غیبت صغراشون بوده و بعد از 69 سال تا 329 هجری دوران غیبت کبری تاکنون ادامه داشته؛ اما، برادران اهل سنت می‌گن هنوز امام زمان متولد نشده؛ اما، کسی در آینده متولد خواهد شد که این وعده‌های الاهی، این عدالت جهانی، این امنیت جهانی، توسط او محقق خواهد شد و این روایتی که خدمتتون عرض کردم، هم شیعه نقل کرده، هم سنی، که برادران اهل سنت در منابع اهل سنت آمده از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که می‌فرماید: از عمر دنیا باقی نماند، مگر یک روز خدا؛ اون روز را به حدی طولانی می‌کند تا این‌که پیغمبر می‌فرماید از من برانگیخته خواهد شد که اسم او همانند اسم من پیغمبر خواهد بود: میم و ها و میم و دال خدا؛ «یمل الله بلعرض قسطاً و عرضا» خدا به واسطه او زمین رو پر از عدل و داد می‌کنه، بعد از این‌که ظلم و فساد اون رو دربر گرفت؛ از این رو، یکی از چیزهایی که در زمان حکومت و حاکمیت امام زمان تحقق پیدا خواهد کرد، بحث امنیت گسترده الاهی بر پهنای همه جهان و عرصه جهان خواهد بود و یکی از نیازهای جامعه ما نیاز به امنیت، نیاز هر جامعه، نیاز به هر کشوری، نیاز امنیت اون هم در ابعاد مختلفش. امام صادق می‌فرماید: «ثلاثه اشیا یحتاج ناصع الیها»؛ سه چیز است که همه جامعه، کشورها، ممالک و همه انسان‌ها در زندگیشون به اون نیاز دارن؛ اینا نیازهای اصلی و اساسی هر جامعه بشری است. از این سه چیز امام صادق می‌فرماید: «اول الامن»؛ امنیت، این نیاز همه جامعه است. ما نمی‌دانیم نعمت امنیت چه نعمت ارزشمندی است. این کشورهایی که امنیت ندارن، می‌فهمن که امنیت چه نعمت با ارزشی است. همچنان در یه روایتی داریم از نبی مکرم اسلام که می‌فرماید: «نعمتان مکفرتان» دو تا نعمت است که انسان‌ها تا زمانی که دارن قدرشو نمی‌دونن خدایی نکرده اگه از دست بدن می‌فهمن که این نعمت‌ها چه نعمت‌های با ارزشی بود که در اختیار اون‌ها بود: «الصحته الامان الامن والعافیه»؛ یکی امنیت، دوم صحت، سلامت، تندرستی، یعنی: اگه یه بدنی بخواد درست فعالیت‌های خودش رو درست انجام بده، نیاز به صحت سلامتی و تندرستی داره و اگر یه جامعه‌ام می‌خواد بخش‌های مختلف جامعه فعالیت خودش رو درست انجام بده، کار خودش رو درست انجام بده و بتونه رشد توسعه و پیشرفت داشته باشه، لازمه پیشرفت این جامعه این است که باید امنیت داشته باشه، از این رو، اولین چیزی که هر جامعه بهش نیاز داره، امنیت است و دوم، عدالت. امام صادق فرموده: هر جامعه و کشوری نیاز به عدالت داره. چیزی که خداوند وعده‌شو داده، با وجود امام زمان این عدالت گسترده الاهی توسط او در کل جهان حاکم خواهد بود. سوم، خدمتتون عرض کنم که رفاه و آسایش سومین چیزی است که همه جامعه‌ها بهش نیاز دارن و در روایاتی دیگر، امیرالمؤمنین می‌فرماید: بدترین کشور و بدترین شهر چیه؟ امیرالمؤمنین می‌فرماید: «شر البلاد بلد لا امن فی». بدترین کشور، بدترین کشورها، بدترین ممالک، بدترین جامعه و اجتماع که امنیت وجود نداشته باشه؛ از این رو، امنیت یک موضوع بسیار مهمی است که این امنیت ابعادی داره: امنیت فردی، که تک تک افراد در جامعه باید احساس امنیت داشته باشن. امنیت جانی، مالی، اِرزی داریم. یکی از چیزهای بسیار مهم در جامعه‌ها، امنیت اخلاقی است، که باید ارزش‌ها در جامعه حاکم باشه و مرد و زن در جامعه احساس امنیت اخلاقی داشته باشن. ما اردیبهشت ماه توفیق داشتیم جمع فرماندهان مسؤولین نیروی انتظامی‌توفیق شرف یابی به محضر مبارک فرماندهی معظم کل قوا و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای که ایشون در اون جلسه‌ای که خدمتشون بودیم، یکی از چیزهایی که بسیار تأکید داشتند، امنیت اخلاقی جامعه و اجتماع بود و تأکید داشتند فرماندهان و مسؤولین به این موضوع توجه جدی و اهتمام جدی داشته باشن. این‌ها اون چیزی که می‌تونه امروز برای ما تهدید کننده باشه، اون بحث امنیت اخلاقی است. دشمن هدفمند به این‌ها و حمله نظامی یا حمله زمینی خیلی در سر نپرورانه؛ اما، دشمن امروز ایمان‌ها رو نشانه گرفته، عقاید رو نشانه گرفته، اخلاق‌ها رو نشانه گرفته، ارزش‌ها رو نشانه گرفته، خانواده‌ها رو نشانه گرفته و می‌خواد این پایه‌های اصلی جامعه و اجتماع رو متزلزل بکنه. اگه امنیت اخلاقی از جامعه بره، دیگه بقیه چیزهای جامعه از دست دادنی خواهد بود، جز یکی از چیزهایی که باعث می‌شه این امنیت اخلاقی رو در جامعه تثبیت و تحکیم کنه، توجه به ارزش‌ها به ویژه حجاب و عفاف در جامعه است، اون هم توسط مردان و زن‌ها. در چند جای قرآن، خداوند بحث حجاب و عفاف رو مطرح کرده و یکی از جاهایی که خداوند بحث حجاب و عفاف رو مطرح کرده، سوره مبارکه نور است که در سوره نور، آمده به همسران به دختران آموخته بشه که این‌ها زندگیشون، رفتارهاشون و برخوردهاشونو با این سوره مبارکه تنظیم بکنند. در سوره مبارکه نور، آیه 30 و 31، خداوند دستورهایی رو هم برای مرد‌ها و هم برای زن‌ها دارد؛ اتفاقاً ابتدا به مردها و سپس به زن‌ها خطاب می‌کنه. خداوند در سوره مبارکه نور می‌فرماید: «قل للمومنین ……………………………………………………………….» پیغمبر به مردان مومن بگو: چشمشون رو از حرام بپوشانن، مواظب چشم¬هاشون باشن. برای چی مواظب چشماشون باشن؟ برای این‌که غریزه جنسی شون رو کنترل بکنن. اگه کنترل چشم داشتن، چشم چران نبودن، چشم‌هاشون هرزه نبود، چشم‌ها آلوده نبود، چشم‌ها کنترل شده بود، چشم‌ها مراقبت شده بود، می‌تونن «یحفظوا فروجهم» داشته باشن و اون جا است که می‌تونن عفت و حیای خودشون رو حفظ کنن. سپس خدا می‌گه: «ذالک اذکی لهم». این برای مومنین خیلی دستور سازنده و راهگشا در زندگی اجتماعی خواهد بود. این آیه خیلی جالبه و شأن نزولی داره. درباره شأن نزول این آیه مفسرین می‌گویند: یه جوانی از انصار در مدینه داشت تو خیابون‌ها می‌رفت، از مقابلش یه خانم جوانِ زیبایی داره میاد. او به خاطر این‌که کنترل چشم نداشت و «یغضوا من ابصارهم» رو توجه نداشت، محو زیبایی و جمال این زن شد و همچنان که این زن رو نگاه می‌کرد، به راه و مسیر خودش ادامه می‌داد، تا این‌که صورتش برخورد کرد به یک دیوار. تو این دیوار، مقداری استخوان یا شیشه‌ای بود. صورت او رو زخم کرد و خون فوران کرد. دست رو به این صورت خون آلود گرفت و اومد خدمت پیغمبر و جریان خودش رو نقل کرد. وقتی این جریان رو نقل کرد، آیه شریفه نازل شد: «قل للمومنین یغوضوا من ابصارهم  و یحفظوا فروجهم»؛ پیغمبر به مردان مومن بگو مواظب چشمشون باشن، کنترل چشم داشته باشن، برای این‌که بتونن عفت و حیات خودشون رو حفظ بکنن.
در آیه 31 بعد از دستوری که به مردها می‌ده، باز خطاب به زن‌ها داره «و قل للمومنات»؛ پیغمبر به زن‌های مؤمنه بگو: «یغضض من ابصارهن»؛ به زن‌ها هم بگو در جامعه و اجتماع مواظب چشم هاشون باشن، کنترل چشم داشته باشن. به هر صحنه‌ای و به هر نگاهی نمی‌شه نگاه کرد. به زن‌های مؤمنه بگو: مواظب عفت و حیاشون در جامعه و اجتماع باشن. بعد خداوند بعد از این دستوری که خطاب به مردها و زن‌ها داره، چهار دستور به زن‌ها می‌ده که اگر به این چهار دستور عمل بکنن، بخش اعظمی از معضلات اجتماعی ما در حوزه امنیت اخلاقی حل خواهد شد. اون چهار دستور می‌گه: 1.«ولا یبدین زینة هن الا ما زهر منها»؛ به زن‌های مومنه بگو: زینت‌هاشون آشکار نکنن، مگر اون مقدار که به طور طبیعی آشکار است که مفسرین فرمودند منظور وجه و کفین است. می‌خواد موهاشونو بپوشونن، زیور آلاتشونو بپوشونن، غیر از وجه و کفین بقیه اعضای بدنشون باید پوشیده باشه. این اولین دستوری است که خدا به زن‌ها می‌ده. دومین دستور می‌فرماید که خدا می‌گه: «و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن» پیغمبر به زن‌ها بگو: روسری‌هاشون رو به مقابل بیندازندة تا گردن اون‌ها سینه اون‌ها و بخشی از بدن اون‌ها پوشیده بشه. سومین دستوری که خداوند می‌فرماید: «ولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن» زینت‌های خودشون رو، آرایش‌های خودشون رو آشکار نکنن، مگر بر کسانی که محرم هستند: «الا لبهعولتهن»؛ مگر برای شوهرانشون. اینو می‌خوان، مگر برای همسرانشون. اسلام در رابطه با زینت، آرایش و تجمل نیست. اسلام تأکید بر زینت، آرایش و تجمل داره؛ اما، این زینت و آرایش، برای چه کسی می‌گه برای شوهرانتون این زینت و آرایش و تجمل باشه و این زینت و آرایشاتتون در جامعه و اجتماع در معرض دید نامحرم قرار نگیرد. یکی از بزرگان می‌فرمود: متأسفانه برخی از خانم¬ها «ولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن». این لا رو حذف کردن و این جور عمل می‌کنن «یبدین زینتحن الی لقولوتهن». متاسفانه برخی زینت¬هاشونو آشکار می‌کنن، مگر برای شوهرهاشون. این سومین دستور خدا است. دستور چهارم که خدا می‌گه: »ولا یضربن بارجلهن»؛ بگو: به زنان حتی راه که می‌رن به گونه¬ای باید راه برن که جلب توجه نامحرم نکنه و زینت¬ها یا خلخال¬هایی که موجب صدا می‌شه، موجب تحریک نامحرم می‌شه، این هارو کنترل بکنن. این چهار دستوری که خداوند به زن‌ها می‌ده و در آیه پنجاه و نه سوره احزاب، خداوند در خطاب به نبی مکرم اسلام می‌گه: «یاایها النبی»؛ ای نبی مکرم اسلام! «قل لازواجک»؛ بگو به همسرانت و دخترانت و همه زنان مؤمن بگو این روسری¬هاشون رو بر سرهاشون بپوشونن. شأن نزول این آیه این بود که برخی از زن‌ها و دخترها در زمان پیغمبر در نماز مغرب و عشای پیغمبر حضور پیدا می‌کردند و برخی از جوان‌های هرزه و آلوده کنار خیابان‌های مدینه می‌نشستن، زن‌هایی که در مسجد و نماز شرکت کرده بودن، این‌ها رو چون متلک می‌گفتن، ایجاد اذیت و آزار مزاحمت برای زن‌ها می‌کردند. خداوند برای این‌که این زن‌ها از اذیت و آزار و مزاحمت مردان هرزه و آلوده و نگاه‌های هرزه و آلوده مصون و محفوظ باشن، دستور می‌ده و می‌فرماید: اگر می‌خوان از گزند این مردان هوسباز در امان باشن، این روسری‌های بلند و چادرهاشون رو بر سرشون بندازند و کامل خودشون رو در حجاب و عفاف قرار بدن و زینت‌ها و آرایش‌های خودشون و بخشی از بدن خودشون رو مورد نمایان دیگران قرار ندن تا دیگران نسبت به اون‌ها تعرضی نداشته باشن. با ذکر این مقدمه که یکی از وعده‌های الاهی که در زمان حکومت امام زمان تحقق پیدا خواهد کرد، امنیت است و یکی از ابعاد امنیت، امنیت اخلاقی و برای تحقق امنیت الاهی، امنیت اخلاقی در جامعه نیاز به رعایت حجاب و عفاف هم توسط مردان و هم توسط زن‌ها وجود داره. آخرین نکته این که عرضم رو تموم کنم و از محضر استاد ارجمند، حضرت آیت الله هادوی بهره‌مند بشیم این که، با این که امشب نیمه شعبان اگه ما می‌خوایم سرباز امام زمان و جزو یاران امام زمان باشیم، چه ویژگی¬هایی باید داشته باشیم و چه کار بکنیم که امام زمان ما رو در زمره سربازان و یاران و اصحاب خودش ثبت کنه. خوب! طبق آیه قرآن کریم، سوره مبارکه انبیا، آیه 105 خداوند می‌فرماید: «لقد کتبنا فی¬الزبور من بعد الذکر ان العرض یرثها عبادی الصالحون»؛ خداوند می‌گه ما در زبور حضرت داود نوشتیم، همچنان که در تورات نوشتیم روزی میاد که تمام بندگان صالح و شایسته خدا حاکم بر کل زمین خواهند شد. در ذیل این آیه شریفه روایت داره از امام باقر می‌فرماید: یاران امام زمان در آخر زمان خواهند بود؛ اما، فقط یاران امام زمان خلاصه به این 313 نفر نمی‌شن و این 313 نفر، فرماندهان کشوری و لشکری و هسته اصلی حکومت امام زمان تشکیل می‌دن. بخشی از یاران و سربازان امام زمان، مؤمنین هستند و اگه ما می‌خوایم جزو این سربازان امام زمان و این مؤمنین باشیم، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشیم. امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: اگر کسی می‌خواد جزو یاران امام زمان باشه، باید سه ویژگی داشته باشد: «من سرّّهو ان یکون من اصحاب قائم»؛ هر کس دوست داره جزو یاران امام زمان باشه، «فل ینتظر اول منتظر» منتظر واقعی حضرت باشه، اونم انتظار مثبت نه منفی، اونم انتظار سازنده، نه مخرب. انتظار این نیست که ما بنشینیم در خانه تسبیح برداریم و فقط مشغول ذکر و توسل به امام زمان بشیم، بله باید خودمون و خانوادمون و زندگیمون و جامعمون و اجتماعمون رو برای حکومت امام زمان آماده بکنیم. آیا فرزندان ما به گونه‌ای‌اند که امام زمان بپسنده؟ آیا حجاب و عفاف و همسران و دختران ما به گونه‌ای‌اند که امام زمان می‌پسنده؟ آیا سفره‌هایی که ما پهن می‌کنیم، همون سفره‌ای است که امام زمان بپسنده؟ آیا دختران ما به گونه‌ای‌اند که بپسنده؟ انتظار، یعنی: این‌که با تمام وجود این زمینه‌ها رو فراهم بکنیم. خداوند می‌گه: «یا ایها الذین آمنو بانفسکم و اهلی کم نارا»؛ خودتون و خانوادتون رو از آتش جهنم دور کنید. امروز این آتش جهنم و این ماهواره‌ها است، این آتش جهنم، این سی دی‌ها است و نوارها و کتاب‌های مبتذل است که اگر کنترل نکنیم، دامن خودمون و جامعه و اجتماع رو تباه خواهد کرد. می‌گه خودتون و خانوادتون رو از آتش جهنم دور کنید؛ از این رو، باید انتظار واقعی داشت از این که پیغمبر فرموده: «افضل عباده انتظار فرج»؛ بهترین عبادت، انتظار فرج است و فرموده: «افضلُ اعمال امتی انتظارُ فرج»؛ این انتظارها سازنده است. این انتظار مثبت و این آمادگی در همه ابعاد و آمادگی در همه زمینه‌ها است. دومین شرط برای یاری امام زمان و سربازی امام زمان «ول یعملِ بل وَرَ». زندگی ما باید بر اساس تقوا شکل پیدا بکنه، خانواده و جامعه ما، اجتماع ما و پایبندی به انجام واجبات داشته باشه و پایبندی به ترک محرمات داشته باشه. در جامعه و اجتماع باید ارزش‌ها حاکم باشن. در جامعه و اجتماع  با ضد ارزش¬ها مقابله بشه و تقوا در همه زمینه‌ها باشه. سومین چیزی که امام صادق معتقد است این که کسی که می‌خواد یار امام زمان باشه، باید داشته باشه، محاسن اخلاق ارزش‌های اخلاقی در جامعه حاکم باشه، فضائل اخلاقی در جامعه حاکم باشه؛ دور شدن از رذایل اخلاقی است. این سه ویژگی ما رو جزو سربازان امام زمان قرار می‌ده؛ از این رو، سربازی امام زمان فقط به این نیست که ما فقط دعای عهد رو بخونیم و این فرازم خیلی با توجه هم بخوانیم و بگیم: «اللهم لا حال بینی و بینه ما الذی جعلته الی عبادک حتم مرضیا فاخرجنی من قبری منتظرن کفنی شاعراً سیفی مجردن قناتیاً». این با خوندن دعای عهد فقط حاصل نمی‌شه و باید خودم و جامعه و اجتماع و خانوادم رو اون مقدار که بنده می‌تونم تأثیرگذار باشم، می‌تونم باهاشون ارتباط داشته باشم، باید در این راستا قرار بدم. آخرین نکته‌ای که عرض می‌کنم و روایت رو تقدیم می‌کنم به همه خواهران، به ویژه در این جامعه و در جاهای دیگری که حضور دارن، روایتی از پیامبر گرامی اسلام است. اگه خانم‌ها به این روایت عمل بکنن، در این روایت تمام وظایف خانم¬ها رو در عرصه‌های مختلف بیان کرده و رابطه‌ای که زن می‌تونه داشته باشه با خدا، رابطه زن با خانواده، رابطه زن با اجتماع. پیغمبر گرامی‌اسلام می‌فرماید: «اذا سللتل مرَ خمسها»؛ اگه زنی نمازهای پنجگانه‌اش رو بخواند و یک ماه رمضان رو روزه بگیرد، رابطه زن با خدا کاملاً بر اساس انجام وظایف تنظیم بشه. پیامبر می‌فرماید: «و احسنت فرجها»؛ دوم، رابطه زن با جامعه و اجتماع است، اونم رعایت حجاب و عفاف در جامعه و اجتماع. زنی که بتونه عفت و حجابش رو حفظ بکنه. سومین وظیفه زن، بحث ارتباط زن با خانواده است. اون بحث، خوب شوهرداری کردن، خوب فرزندداری کردن، کانون خانواده رو از همه جهات گرم نگه داشتن است و اگه زن این سه وظیفه‌اش رو انجام بده، با خدا و با جامعه و با خانواده خطاب می‌شه: از هر دری از بهشت که می‌خوای وارد بشو. در واقع، درهای بهشت به روی خانم‌ها بر اساس سه چیز باز است: ارتباط با خدا، عبادت و بندگی. ارتباط صحیح با جامعه، رعایت حجاب و عفاف در جامعه و اجتماع است. سوم، ارتباط با خانواده، خوب همسرداری کردن، خوب فرزندداری کردن؛ این‌ها است که درهای بهشت و سعادت رو به روی زن‌ها و جامعه و اجتماع باز خواهد کرد.
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − هشت =