بسمه تعالی
مصاحبه فصلنامه بین المللی آموزشی-خبری-تحلیلی و پژوهشی شهرقانون باحمیدناطقی
•    سوال اول: مهمترین چالش های حقوقی و قضایی پیش آمده برای هیات مذهبی چه بوده است ؟
•    جواب: از آنجائیکه  اصول و ساختار هیئات مذهبی و تشکلهای دینی  بر مبنای اعتقادات اخلاق وپایه ریزی گردیده است و از سویی دیگر محتوای ارائه شده در جلسات و نیز روابط بین اعضای تشکل ها و خصوصا هیات مذهبی ومحتوایی دینی و روابطی حسنه میباشد کمتر میتوان چالش و اختلافی را مشاهده نمودولی این دلیل نمی شود که الوبی منظم و محتوایی مدون در خصوص حل اختلافات احتمالی نداشته باشیم لذا عدم ورود قانونگذار در تدوین حقوق هیات مذهبی و تشکل های دینی را میتوان از مهمترین چالشهای حقوقی دانست  تا آنجاییکه مطلع هستم در این راستا سازمان تبلیغات اسلامی کشور آیین نامه حل اختلاف هیئات مذهبی را تدوین و به کل کشور ابلاغ نموده است .
•    سوال دوم: هیئات  چه عملکردی در قبال مسائل قانونی و قضایی داشته اند؟
•    جواب: با توجه به نقش و کارکرد بی بدیل هیات مذهبی در ارتقاء سطح دینی واعتقادی افراد جامعه، به جرات میتوان گفت که هیات مذهبی از نهادهای مردمی قوی و تکامل یافته ای است که کارکرد زیادی در پیشگیری وقوع جرم و در نتیجه کاهش آمار جرم و جنایت در جامعه را دارند  چرا که این کارکرد برگرفته از تاثیر دین در زندگی اجتماعی ایست به عنوان مثال هیات مذهبی با تخصصی شدن و نیز برگزاری دوره های تخصصی اعتقادی و فرهنگی در صد آموزش و پرورش افراد جامعه را بالا برده و این امر به مطلوب نزدیکتر است ازاین رو توسعه کمی و کیفی هیئات را میتوان بسیار موثر در سطح جامعه خصوصا”  در زمینه های مسائل قضایی دانست . لذا هیئت خادم الرضا(ع) نیز به سهم خود سعی کرده در این راستا بسیار موثر عمل نماییم.
•    سوال سوم: تعامل هیئات و مداحان با نهادهای قانونی از چه نقاط قوت و ضعفی برخوردار بوده است ؟
•    جواب: از نقاط بارز تعامل هیات مذهبی و مداحان با نهاد های قانونی و قضایی میتوان به بالابردن مشارکت های اجتماعی وهمکاری مردم با این نهادها اشاره کرد. همچنین با توجه به تاسیس شورای هیئات مذهبی از طرف هیئات هر استان این شورا با هدف با کم کردن بار امورات قضایی قوه قضائیه بوسیله ایجاد کمیسیونی به نام حل اختلاف هیات مذهبی کمک شایانی به این نهاد ها داشته است دریک عبارت میتوان گفت که حل اختلاف با شیوه های اجتماعی سنتی نقطه قوتی در عرصه تعامل هیات و مداحان با قوه قضائیه است .
•    سوال چهارم : با توجه به تجربه طولانی شما چه را هکارهایی برای بهبود و کاهش مشکلات حقوقی و قضایی هیات پیشنهاد مینمایید؟
•    جواب: فرهنگ سازی در خصوص گذشت ، توسعه آداب اجتماعی ، وحدت و برادری و نیزتوسعه کمی و کیفی کمیسیون های حل اختلاف هیات مذهبی از راهکارهای اساسی در کاهش مشکلات  قضایی است که برای رسیدن به این مهم باید فعالیتهای زیادی صورت پذیرد آموزش افراد کمیسیون و نشست های مشترک این کمیسیون ها با افراد برنامه ریز و موثر قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی میتواند  تاثیر بسزایی داشته باشد
حمایت قانونگذار و نیز پشتیبانی قوه قضائیه از فعالیت های فرهنگی هیئات و تشکل های دینی نیز میتواند این خلا را پر نماید چرا که ما در بحث هیات مذهبی و تشکل های دینی دچار کمبود هایی در زمینه قانونگذاری و ضمانت های اجرایی هستیم .
•    سوال پنجم:رابطه هیات مذهبی با نهادهای قانونگذار چگونه بوده است و آیا تعاملی با نمایندگان برای بهبود این وضعیت داشته ایم؟
•    جواب: قطعا” متولی هیئات مذهبی کشور با توجه به روح قوانین نظام اسلامی تاکنون رابطه حسنه ای با نهاد های قانونگذار داشته و اینکه هیئات مذهبی بصورت مستقیم ارتباط خاصی داشته باشند حقیر بی خبرم .

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − شانزده =