1– چگونه ایده تشکیل چنین هیاتی به ذهن تان رسید؟
تشکیل و تاسیس هیئت و کانون خادم الرضا(ع) ، عینیت خواستن توانستن، است ، که بیان می دارد چطور و چگونه جوانانی بدون هیچ پشتوانه مالی و یا موقعیت اجتماعی ممتاز ، بصورت خود جوش وفراسیاسی وجناحی،ازدبیرستان امام رضا علیه السلام قم ، درسال 1372 ، شروع به فعالیت نموده ودرطی پانزده سال خادمی درگاه رضوان رضوی علیه السلام توانسته این چنین منشأ اثر و بستر فیضی عظیم باشد و قدم های بزرگی درعرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی بردارد؛ تلاش وحرکتی که ، دراین روزگارجنگ سرد تهاجم فرهنگی مورد توجه آحاد مختلف جامعه بخصوص جوانان پرشور، ولائی و آینده ساز ما قرارگرفته و اگر چه درابتدا منحصر دربرگزاری مراسم مذهبی بود ولی رفته رفته و با جامعیت بخشیدن به فعالیت های خود، آنچنان پیش رفت که توانست عرصه چشمگیر حضور پر برکت مراجع بزرگوار تقلید ،روسای قوا ، مسئولان، اندیشمندان وصاحبنظران حوزوی ودانشگاهی و…قرارگیرد و اینگونه تحسین بزرگان فرهنگی وسیاسی کشور را بر انگیزد. بنائی که ازسرعشق واخلاص، درراستای منویات مقام معظم رهبری(حفظه الله) و مراجع عظام تقلید و با باور بهترین برای جوانان خشتگذاری شد و پیوسته کوشید تا بهترین ها به بهترین شکل و با استفاده از بهترین ابزارموجود انجام پذیرد واین اعتقاد را بستررقابتی رفاقتی بمصداق(السابقون السابقون) قرارداد ؛ وبا این ایده وعقیده ، موفق شد شبکه ای متشکل ازحدود 35هزار نفر جوان قمی ( 2%جمعیت استان قم ) راتحت پوشش برنامه های مختلف ومتنوع مذهبی ، فرهنگی،تفریحی واردویی خود داشته باشدو…
2- چه موانعی در مقابل خود می دیدید؟
مانع خاصی در ابتدا نداشتیم و حالا که کار گسترش پیدا کرده برای انجام کارهای بزرگ نیاز به برخی هماهنگی ها می باشد که طبق روال انجام می شد فقط مشکلاتی که ممکن است پیش راه هر تشکلی قرار گیرد ، وجود داشت که آن هم با توسل به ائمه اطهار علیهم السلام و صبر ، حوصله ، پشتکار و شور و شوق جوانان از سر راه برداشته می شد و بطور مشکل و مانع خاصی وجود ندارد.
3- برای پا گرفتن هیات از چه مراکز و نهادهایی و به چه صورت کمک و هم یاری گرفتید؟
از نقطه آغاز هیئت فقط امیدمان به خدا و عنایات اهلبیت علیهم السلام بوده و هست ولی سعی کردیم همیشه با حضور و مشورت جوانان بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری (حفظه الله) و مراجع عظام تقلید برنامه ها ، خط مشی و چشم انداز فعالیت هایمان را تبیین نماییم.
4- برنامه بر اساس چه منطقی است و چه اهدافی را دنبال می کند؟
ببینید رسالت ما اجرای یک کار فرهنگی و مذهبی در حد وسعمان با هدف مبارزه با تهاجم فرهنگی و آشنایی قشر جوان و نوجوان با فرهنگ قرآن و اهلبیت(ع) است.لذا در این راستا از سال 1382 شروع به عضو گیری کردیم تا شور و شوق حاصل از شرکت جوانان در مراسم عزاداری و جشن ها به شعور دینی و ولائی مضاعف تبدیل گردد و بتوانیم در طول سال از وجود آنان در برنامه های متنوع استفاده نمائیم .
و در این راستا در طول این سالها برنامه های مختلفی برگزار نموده ایم از جمله برگزاری بیش از 70 همایش علمی ملی و استانی ، 140 روز اردوی فرهنگی ، 450 مراسم بزرگ ، 16 دسته و پیاده روی خانوادگی ، 5 سال برگزاری جشنواره فرهنگی ، هنری و گردشگری مهدویت در سطح استان و کشور ،4 سال جشنواره تابستانی اوقات فراغت با شرکت دهها هزار نفر ، 650 جلسه هفتگی که در مجموع بیش از 4000 ساعت برنامه مفید داشته و بیش از یک میلیون و ششصد هزار نفر از ابتدا تا کنون در جلسه شرکت داشته اند و همچنین 15% برنامه ها پوشش خبری داشته و بیش از 5000 دقیقه از مراسم نیز در شبکه ملی و استانی پخش شده است .
5- هیات علمی کانون را چه افرادی و با چه نگاهی تشکیل می دهند؟
پشتوانه فکری و علمی مجموعه هیئت و کانون خادم الرضا(ع) با نگاه اعتقادی و فرهنگی با هدف جوان باوری از چند قسمت تشکیل می شود شامل
شورای سیاستگذاری: متشکل از جمعی مسئولین و خبرگان فرهنگی و اجرایی استان و کشور که عضو افتخاری این هیئت می باشند.
مجمع علمی : بیش از 300 نفر از اعضای لیسانس ، فوق لیسانس و دکترای هیئت و کانون خادم الرضا(ع)
هیئت علمی : بخشی از منتخبین مجمع علمی به همراه اساتید حوزه و دانشگاه
واحد پژوهش و برنامه ریزی: گروهی از طلاب و روحانیون عضو به همراه منتخبین مجمع علمی
این عزیزان با توجه به نیاز قشر جوان و نوجوان چشم انداز فعالیت ها را در راستای اهداف هیئت و کانون خادم الرضا(ع) و نظام مقدس جمهوری اسلامی تدوین می نمایند.
6- برنامه های جانبی تان چگونه است؟
از آنجاییکه مجموعه خادم الرضا(ع) را به چشم یک خانواده بزرگ زیر سایه انقلاب اسلامی می بینیم در آن برنامه های مختلفی در حوزه های فرهنگی ، اجتماعی ، دینی ، ورزشی و… انجام می شود برای توضیح و اطلاع بیشتر دعوت می کنم از سایت KHADEMALREZA.COM بازدید نمایید و یا از طریق سامانه پیام کوتاه 30001580 کتاب فروغ رضوی عملکرد 15 ساله هیئت را تهیه نمایید.
7- هزینه های هیت خادم الرضا(ع) چگونه تامین می شود؟
از آنجاییکه این هیئت مزین به نام علی بن موسی الرضا علیه السلام سلطان سریر ارتضای می باشد و عشق و علاقه وافر مردم عزیز به این ذوات مقدسه غیر قابل انکار است ، تا کنون با مشکل جدی روبرو نشده ایم البته کم و زیاد شده است ولی مشکل خاصی نداشته ایم و عمدتا توسط خیرین و محبین اهلبیت علیهم السلام و بیوت محترم مراجع حمایت شده و بعضا با مشارکت نهادهای دولتی و غیر دولتی در طرح هایی فرهنگی و اجتماعی همکاری داشته ایم .
8- هم اکنون جایگاه خادم الرضا(ع) در شهر قم و در کل کشور چگونه است؟
این سوال را باید از جوانان و مخاطبین هیئت بپرسیم تا آنان قضاوت کنند ولی بطور کل هیئت و کانون خادم الرضا(ع) در 15 سال اخیر با تمام توان در برگزاری برنامه های فرهنگی و اجتماعی و مذهبی در مناسبت های مختلف قدم برداشته است.بطور مثال خادم الرضا علیه السلام مبتکر برگزاری جشن های میلاد حضرت ولیعصر ارواحنا فدا بصورت یک دهه و با عنوان جشنواره فرهنگی و هنری مهدویت بوده است که هم اکنون به حرکتی در قالب دهه ی مهدویت در کشور تبدیل شده است و همچنین کسب دبیر کلی شبکه تشکلهای دینی کشور ، عضویت شورای مرکزی هیئات مذهبی استان قم و کسب رتبه برتر برترین های سازمان های مردم نهاد کشور از بین هزاران تشکل در سال جاری از افتخارات این مجموعه می باشد و از دیگر افتخارات بی نظیر این مجموعه کسب ده ها پیام و تقدیرنامه از سوی مراجع عظام تقلید ، روسای قوا و مسئولین کشوری و استان قم می باشد.
9- چرا عنوان هیات و کانون خادم الرضا(ع) را انتخاب کرده اید .آیا این دو عملکرد های متفاوتی را می طلبد یا برای انجام برخی فعالیت ها به ناچار عنوان کانون را هم داده اید؟
در پاسخ باید بگوییم ما در اصل از یک هیئت مذهبی در سایه سار امام هشتم و در جوار کریمه اهلبیت سلام الله علیها کار را آغاز نمودیم و همواره افتخارمان هیئتی بودن است ، اما به جهت علاقمندی به ارتباط با دیگر تشکل های غیر دولتی در سازمان ملی جوانان نیز تحت عنوان کانون خادم الرضا علیه السلام ثبت شده و در دیدگاه ما تفاوتی میان هیئت و کانون نمی باشد و هدف اصلی انجام فعالیت های دینی و اجتماعی و فرهنگی داوطلبانه می باشد.
1- نهادهایی داریم که با عنوان مردم نهاد یا NGOفعالیت می کنند و می توانند در چهارچوب قانون و یا با حمایت قانون فعالیت کنند. آیا هیات هم یک سازمان یا تشکل مردم نهاد هست یا نه؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت در نگاه اول بله هیات ها یک سازمان مردم نهاد است که از صدها سال پیش توسط مردم بصورت خودجوش تشکیل می شده اند ، اما اگر دقیق تر به موضوع نگاه کنیم هیات فراتر از یک سازمان مردم نهاد محسوب می شود چرا که هیات ابعاد مختلف معنوی ، اجتماعی ، اقتصادی ، اخلاقی و تربیتی و …. دارد ، هیات ها یک جمع عاشقانه ، منظم ، همدل و همفکر هستندکه در راستای هدف والا و معنوی ادامه نهضت عاشورا و گسترش فرهنگ اهلبیت علیهم السلام گرد هم جمع شدند و لذا با توجه به ابعاد مختلف سازندگی هیات های مذهبی باید گفت هیات خیلی فراتر از یک NGO است چرا که یک سازمان مردم نهاد تخصصی در رشته خاصی است که در یک محیط جغرافیایی خاص تشکیل می شودو اعضای آن با عقاید گوناگون در راستای هدف NGO فعالیت می کنند.
2- آیا یک هیات هم می تواند کارکرد های یک NGO را داشته باشد؟ وجوه اشتراک و افتراق آنها چیست؟
بله به نظر ما یک هیات با توجه به توضیحات سوال قبل می تواند کارکرد یک سازمان مردم نهاد را داشته باشد وجوه اشتراک آن :
· اعضای هر دو برای هدفی خاص گرد هم جمع می شوند.
· برنامه های هر دو نهاد تخصصی می باشد.
· هر دو سازمان مردم نهاد و داوطلبانه می باشد.
· اهداف خیرخواهانه دارند.
ونقاط افتراق
· هیات فقط در زمینه مذهبی ، فرهنگی و اجتماعی است .
· فرا گیری هیات خیلی گسترده تر و وسیعتر می باشد.
· تعداد هیات ها با موضوع اهلبیت علیهم السلام بسیار بیشتر از سازمان های مردم نهاد است.
· عقاید مشترک در بین اعضای هیات بیشتر است در حالی که اعضای سازمان مردم نهاد می تواند دارای عقاید مذهبی مختلف باشند.
· عشق و علاقه قلبی در هیات ها قابل مقایسه با سایر سازمان های مردم نهاد نیست .
· هیات ها دارای اعضاء در سنین مختلف و جنسیت مختلف می باشند.
3- اگر یک هیات تشکل مردم نهاد است ، جایگاه این هیات در مراکز دولتی که مسئولیت نظارت بر تشکل های مردم نهاد را دارند چیست؟
به نظر ما عملکرد هیئات مذهبی می تواند به عنوان پشتوانه ای برای نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد و مسئولیت مراکز دولتی هم نظارت بر اینگونه تشکل ها است که فقط فعالیت این هیئات از چارچوب قانون و اهداف نظام اسلامی خارج نشود.
4- آیا با هیات ها از سوی مراکز حکومتی و ناظر مثل یک NGO بر خورد می شود یا فراتر از آن و یا کم تر از آن؟
از آنجایی که هیئات مذهبی سازمان های مردم نهاد سنتی و مقدس می باشند ، نظارتی که به NGO ها می باشد کمی بیشتر از این نهاد ها می باشد.
5- آیا هیات یک مکان عبادی است یا به مجموعه ای از افراد که به منظور انجام فعالیت های خاص گرد هم جمع می شوند اطلاق می شود ؟ اساسا آن چه به معنای هیات هویتی خاص می بخشد ، چیست؟
بله هیئات به عنوان مکان های برای ایجاد ارتباط روحی با مقدسات دین و مذهب می باشند و از این جهت مکان های عبادی به حساب می آیند و اساسا آنچه به هیئات اعتبار می بخشد نور معنویت و مذهب و ادامه راه و نهضت امام حسین علیه السلام و عاشورا می باشد که هر چه بیشتر در این زمینه فعالیت شود با هم کم است.
6- آیا همان طور که از دل تشکلی مثل بسیج ، فرهنگ بسیجی با تعبیر و تفسیرهای گوناگون بیرون می آید ، هیئات هم ظرفیت ارائه فرهنگی مختص به خود را دارند؟
بله به نظر ما علیرغم آنکه معمولا تصور می شود هیئات بی نظم اند ما معتقدیم یک جوان هیئتی می تواند بهترین الگو در زمینه نظم و برنامه ریزی و مدیریتی قوی و خودجوش برای دیگران باشد.
7- مهم ترین رسالت هیات ها چیست؟ آیا نگاه سنتی به هیات ها و مجموع عملکرد هایی که به طور سنتی در هیات ها انجام می شود . می تواند پاسخگوی نیاز های جامعه امروزی در انجام رسالت هیات ها باشد؟
بهترین رسالت هیات ها آگاهی بخشیدن به عموم مردم در فضایی معنوی و صمیمی است و ادامه راه و نهضت امام حسین علیه السلام و نهضت عاشورا می باشد که در دل این نهضت فرهنگ اهلبیت علیهم السلام نهفته است.
بعد از حرکت انقلاب اسلامی و خصوصا دهه اخیر نگاه مردم به هیئات مذهبی عمیق تر شده است و بخش قابل توجهی از مردم خط فکری و حتی سیاسی خود را از هیات ها گرفته و می گیرند ، لذا عملکرد هیئات نیز باید امروز نسبت به گذشته با حفظ سنت ها ارتقاء یابد.
8- جایگاه هیات ها در مختصات نظام آموزشی – پرورشی کشور کجاست ؟
در نظام آموزشی ایران علاوه بر آموزش و پرورش بعنوان متولی رسمی مسئله تربیت ، نهادهای دیگری مانند رسانه ملی ، هیئات ، مساجد و حسینیه ها ، حوزه های علمیه ، مطبوعات و نشریات، سازمانهای مردم نهاد ، رسانه های دیجیتالی و… نیز تاثیر خاص خود را بر نظام تربیتی و پرورشی دارند لذا با توجه به چند بعدی بودن نظام تربیتی در ایران اسلامی ، جایگاه هیئات بعنوان یکی از مهمترین نهادهای مردمی و مذهبی بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد .
هیات ها که در ایران اسلامی از استقبال عمومی مردم برخوردارند می توانند با اجرای برنامه های مدون و منظم فرهنگی و مذهبی تاثیرات بسیار بالایی بر نظام تربیتی جامعه داشته باشند که بسیاری از فعالیت های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و حتی خانوادگی افراد تحت الشعاع خود قرار می دهند تا جایی که حضرت امام خمینی(ره) با عنایت ویژه بر این تاثیرات میفرمایند: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.
9- به نظر شما چگونه می توانیم از هیات ها در انجام امور تربیتی استفاده کنیم؟
هیات ها در دو غالب فیزیکی و معنوی می توانند برای مربیان ، معلمان ، دانش پژوهان و دانش آموزان در آموزش و پرورش راه گشا باشند.به لحاظ فیزیکی هیات ها یکی از مهمترین مراکز تربیت کادر تشکیلاتی و فعالیت های اجتماعی است که مربیان می توانند ، با نگاهی دقیق و ناقد به شکل گیری و ارائه خدمات و برنامه های هیات های جوانان و نوجوانان ، برای پروژه های مختلف تربیتی و پرورشی ساماندهی و سازماندهی کنند.همانطور که هیئات در قالب نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان و در بخشهای مختلف مذهبی ، فرهنگی و اجتماعی نیرو ها را ساماندهی می کنند از این روش و رفتار تشکیلاتی بهره گیرند.
و از جهت معنوی هم اساس شکل گیری کار هیات ها و برنامه های آن بر اساس عشق به اهلبیت علیهم السلام و بر پایی عزای حسینی و اقامه نماز و کارهای عام المنفعه است که در این زمینه نیز موسسات و سازمانهای مربوطه بویژه ادارات دخیل در امر تربیت نوجوانان و جوانان می توانند با اقتباس از هیئات ، شور و نشاط و عشق زائد الوصفی که در هیئات است را در گردهمای دانش آموزی ایجاد نمایند.
10- اساسا برای آنکه یک هیات در مطلوب ترین وضعیت خود به عنوان یک مکان آموزشی – پرورشی و البته به منظور هر کارکرد دیگری که برای آن قائل هستید قرار گیرد ، چه ساختاری باید داشته باشد؟ به عبارت دیگر از ارکان مورد نیاز یک هیات چیست؟
بصورت عمده به دو رکن اصلی نیاز است اول گروه یا گروه های که بینش و روش کار را تعیین کنند و دوم گروه اجرایی در قالب واحد های مختلف که فعالیت ها را انجام دهند.قابل توجه اینکه برای توضیحات بیشتر در این زمینه می توانید کتاب نکته ها تدوین شده در معاونت رشد و ارتقاء هیئت و کانون خادم الرضا(ع) را که شامل نکات راهبردی مدیریت هیئات مذهبی و سازمان های مردم است را از طریق سامانه پیام کوتاه 30001580 تهیه فرمایید و یا دعوت می کنم از سایت KHADEMALREZA.COM قسمت تشکیلات بازدید نمایید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 1 =