در موضوع ازدواج دو سؤال و چالش بزرگ پیش روی جوانان و والدین آنها قرار دارد: 1ـ ملاک‌های همسرگزینی کدامند؟ ‌2ـ چه ‌راه‌ها و روش‌هایی برای تشخیص ملاک‌ها داریم؟

 غلامعلی در 68 سالگی تصمیم گرفت از سومین همسر خود جدا شود. این مرد به رئیس شعبه 262 مجتمع قضایی خانواده گفت: ‌«17 سال است که با همسرم زندگی می‌کنم. سال‌های اول زندگی خوبی داشتیم، اما این اواخر متوجه شدم با همدیگر تفاهم نداریم و به همین خاطر می‌خواهم از او جدا شوم.»
غلامعلی، علت جدایی از دو همسر قبلی را هم نداشتن تفاهم عنوان کرد و گفت: «آنها نیز با من سر سازگاری نداشتند و بیشتر روزهای زندگی‌مان به دعوا و کشمکش می‌گذشت.» او طلاق را سنت خانوادگی خود عنوان کرد و گفت:‌ «اعضای خانواده و خویشاوندان من تقریباً همه یک بار طلاق گرفته‌اند. برادرم پنج سال قبل از زنش جدا شد. برادرزاده‌ام هم پارسال از شوهرش طلاق گرفت. دختر بزرگم فقط سه سال با شوهرش زندگی کرد و با داشتن یک فرزند دو ساله طلاق گرفت. برادر دیگرم هم قصد دارد بزودی زنش را طلاق بدهد. این موارد غیر از طلاق عمو، دخترخاله‌ها و چند نفر دیگر از اقوامم هستند.» پس از اظهارات این مرد، قاضی از او خواست با توجه به اینکه سال‌ها با همسرش زندگی کرده و چندین فرزند و نوه دارد از تصمیم خود منصرف شود، اما وقتی دید او همچنان بر خواسته‌اش پافشاری می‌کند، حکم به جدایی آنها داد. (روزنامه «اعتماد»، یکشنبه 12 خرداد 1387)

در موضوع ازدواج دو سؤال و چالش بزرگ پیش روی جوانان و والدین آنها قرار دارد: 1ـ ملاک‌های همسرگزینی کدامند؟ ‌2ـ چه ‌راه‌ها و روش‌هایی برای تشخیص ملاک‌ها داریم؟

معیارهای زیر مورد توافق بیشتر روان‌شناسان و عالمان دینی و تربیتی است: 1ـ پسند ظاهر، 2ـ فاصله سنی مناسب، 3ـ تناسب تحصیلی، 4ـ هماهنگی وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده‌ها، 5ـ هماهنگی فرهنگی (نژادی، مذهبی، آداب و رسوم)، 6ـ سلامت جسمانی، 7ـ شغل ثابت و سالم (مرد)، 8ـ هماهنگی در اجتماعی بودن و برون‌گرایی، 9ـ سلامت روانی، 10ـ خوش‌اخلاقی، 11ـ صداقت، 12ـ پاکدامنی، 13ـ سازگاری (قناعت، شکیبایی)، 14ـ استقلال، 15ـ ‌مسئولیت‌پذیری، 16ـ خسیس‌نبودن(مرد)، 17ـ ایمان و دینداری، 18ـ سلامت خانواده.

ملاک‌های اول تا هفتم را می‌توان با یکی ـ دو هفته رفت و آمد، گفت‌وگو و تحقیق از دوستان و آشنایان تشخیص داد. اما دیگر معیارها را که صفات شخصیتی هستند، یعنی خصوصیات نسبتاً ثابت، پویا و شکل‌دهنده شناخت، عواطف و رفتارند، چگونه می‌توان سنجید و به اطمینان رسید؟ در بین این ملاک‌های اساسی، سلامت خانواده کارکردی دوگانه دارد: هم بستر و زمینه‌ای است که بذر بسیاری از معیارهای جسمی، هوشی، روانی و اخلاقی پیش از تولد فرد در آن افکنده شده و بیش از دو دهه در آن رشد کرده است و هم عاملی است ارتباطی که بعد از ازدواج، از طریق رفت و آمدهای خانوادگی، بر زندگی زن و شوهر جوان تأثیر می‌گذارد. از این رو، برای شناخت صفات شخصیتی که همان ملاک‌های اساسی و پنهان هستند، باید خانواده فرد مورد نظر را به دقت ارزیابی کرد

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − 4 =