1- تفکر تاسیس هیئت خادم الرضا(ع) از کجا بوجود آمد؟

تشکیل و تاسیس هیئت و کانون خادم الرضا(ع) عینیت خواستن توانستن است که بیان می دارد چطور و چگونه جوانانی بدون هیچ پشتوانه مالی و یا موقعیت اجتماعی ممتاز، بصورت خودجوش و فراسیاسی وجناحی، از دبیرستان امام رضا(ع) قم ، درسال 1372 شروع به فعالیت نموده ودرطی بیست و یک سال خادمی درگاه رضوان رضوی علیه السلام توانسته اند این چنین منشأ اثر و بستر فیضی عظیم باشند و قدم های بزرگی درعرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی بردارند؛ تلاش وحرکتی که ، دراین روزگارجنگ سرد تهاجم فرهنگی مورد توجه آحاد مختلف جامعه بخصوص جوانان پرشور، ولائی و آینده ساز ما قرارگرفته و اگر چه درابتدا منحصر دربرگزاری مراسم مذهبی بود ولی رفته رفته و با جامعیت بخشیدن به فعالیت های خود، آنچنان پیش رفت که توانست عرصه چشمگیر حضور پر برکت مراجع بزرگوار تقلید ،روسای قوا ، مسئولان، اندیشمندان وصاحبنظران حوزوی ودانشگاهی و…قرارگیرد و اینگونه تحسین بزرگان فرهنگی وسیاسی کشور را بر انگیزد.

این بنا ازسرعشق واخلاص، درراستای منویات مقام معظم رهبری(حفظه الله) و مراجع عظام تقلید و با باور بهترین برای جوانان خشتگذاری شد و پیوسته تلاش کرد تا بهترین ها به بهترین شکل و با استفاده از بهترین ابزارموجود انجام پذیرد واین اعتقاد را بستر رقابتی رفاقتی بمصداق(السابقون السابقون) قرارداد ؛ وبا این ایده وعقیده ، موفق شد شبکه ای متشکل ازحدود 45 هزار جوان را تحت پوشش فعالیتهای مذهبی ، فرهنگی،تفریحی واردویی خود داشته باشد.

 

2-         چرا از میان اینهمه اسامی، هیئت را خادم الرضا نامیدید؟

در یک اردوی دانش آموزی که 6 دستگاه اتوبوس از دبیرستان امام رضا علیه السلام قم به مشهد مقدس مشرف بودیم، حقیر و تعدادی از دوستان تحت عنوان گروه تدارکات مشغول به فعالیت بودیم که یادم است یکی از دبیران حاضر در اردو خطاب به جمع فعال های اردو گفت خادم الرضا علیه السلام بودند عشق می خواهد که شما از آن سرشارید و اسم “خادم الرضا علیه السلام” بر گرفته از جمله ایشان بود.

 

3-         چه موانعی در مقابل خود می دیدید؟

مانع خاصی در ابتدا نداشتیم و حالا که کار گسترش پیدا کرده برای انجام کارهای بزرگ نیاز به برخی هماهنگی ها می باشد که طبق روال انجام می شد، فقط مشکلاتی که ممکن است پیش راه هر تشکلی قرار گیرد وجود داشت که آن هم با توسل به ائمه اطهار علیهم السلام و صبر، حوصله، پشتکار و شور و شوق جوانان از سر راه برداشته می شدو بطور مشکل و مانع خاصی وجود ندارد.

 

4-         برای پا گرفتن هیات از چه مراکز و نهادهایی و به چه صورت کمک و هم یاری گرفتید؟

از نقطه آغاز هیئت فقط امیدمان به خدا و عنایات اهلبیت علیهم السلام بوده و هست ولی همواره سعی کرده ایم تا با حضور و مشورت جوانان بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری (حفظه الله) و مراجع عظام تقلید، برنامه ها، خط مشی و چشم انداز فعالیت هایمان را تبیین کنیم.

 

5-         حال که بیش از 20 سال از فعالیتهای هیئت خادم الرضا(ع) را پشت سرگذاشتیم، هیئت با سالهای  قبل چه تفاوتی دارد؟

خب ابتدا منظور از هیئت شاید فقط برگزاری جلسات مذهبی و بعضی فعالیتهای فرهنگی محدود بود ولی هم اکنون این تشکل به عنوان یکی از بزرگترین تشکلهای مذهبی جهان اسلام مطرح است و دامنه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی آن بسیار زیاد و تاثیر گزار است .

 

6-         مهترین برنامه طول سال شما چیست؟

برنامه های طول سال ما بر  8 محور محرم، جشنواره دهه مهدویت، جشنواره ازدواج آسان، جشنواره تابستان خوب من، برنامه های ماهانه، فعالیتهای فرهنگی و همایش ها، انتشارات، سایت و مهمترین آن مراسم بزرگ عزاداری دهه اول محرم است.

 

7-         برنامه ها بر اساس چه منطقی است و چه اهدافی را دنبال می کند؟

ببینید رسالت ما اجرای یک کار فرهنگی و مذهبی در حد وسعمان با هدف مبارزه با تهاجم فرهنگی و آشنایی قشر جوان و نوجوان با فرهنگ قرآن و اهلبیت(ع) است، لذا در این راستا از سال 1382 شروع به عضو گیری کردیم تا شور و شوق حاصل از شرکت جوانان در مراسم عزاداری و جشن ها به شعور دینی و ولائی مضاعف  تبدیل گردد و بتوانیم در طول سال از وجود آنان در برنامه های متنوع استفاده نمائیم.

 

8-         جمعیتی که امسال در برنامه هایتان حضور داشتند چه میزان بود؟

فقط در مراسم محرم بیش از دویست هزار نفر.

 

9-         چه میزان از این جمعیت اعضایتان هستند؟

معمولا” پنجاه پنجاه است.

 

10-       چه برنامه هایی برای ارتباط با این جمعیت عظیم در طول سال دارید؟

افرادی که در مراسم های مذهبی جذب شده اند و بصورت عضو قرار گرفتند در طول سال از طریق نامه، پیامک و شبکه های اجتماعی با آنان در ارتباط هستیم و فعالیتهای 8 گانه خود را برگزار می کنیم.

 

11-       چه مقدار از اعضای هیئتتان بانوان هستند؟

45 درصد اعضا را بانوان تشکیل می دهند.

 

12-       برنامه ای هم برای خواهران دارید؟

بله، تمام برنامه ها بصورت مشترک است ضمن اینکه واحد خواهران این مجموعه تشکلی مستقل و بدون دخالت برادران است که توسط همسر بنده به کمک صدها عضو فعال خواهر اداره می گردد.

 

13-       برای ازدواج اعضا چطور؟

بله مفصل.

پیرو فرمایش مقام معظم رهبری (حفظه الله) در رابطه با ازدواج آسان  یکی از فعالیتهای 8 گانه خادم الرضا علیه السلام جشنواره ازدواج آسان اعضاء است که تا کنون جشن عقد  بیش از 1250 نفر از اعضاء را بسیار نفیس برگزار کردیم و خدماتی نیز به ایشان داده ایم که خبر این مراسم ها معمولا از رسانه ملی منعکس گردیده است.

 

14-       شنیده ایم که برخی از مسوولین و حتی سران قوا هم عضو افتخاری هیئت شما هستند؟ مهم ترین ها را نام ببرید.

بله، بسیاری از شخصیت های سیاسی و اجتماعی به عضویت افتخاری این خانواده 45هزار نفری در آمده اند از جمله آقایان دکتر علی لاریجانی، دکتر محمد باقر قالیباف، دکتر علاء الدین بروجردی، حجج  الاسلام پور محمدی – ابوترابی فرد، استاندران وقت و بسیاری از هنر مندان مثل احسان علیخانی، فرزاد حسنی، کاظم احمد زاده، سید جواد حسینی و…

 

15-       آیا شبهاتی که پیرامون هیئت وجود دارد را شنیده اید؟

ببینید برای هر مجموعه بزرگ و فعالی ممکن است شایعات و صحبت هایی مطرح شود ولی در اینجا همه چیز روشن و شفاف است و معمولا هر کس هر سوالی داشته باشد با مراجعه به دفتر موسسه و ارتباط جواب خودش را دریافت می کند.

 

16-       شبهات در فعالیت هایتان خللی ایجاد نکرده است؟

وقتی کار روشن و شفاف باشد و مردم خودشان از نزدیک حجم فعالیت ها را لمس کنند بعید است مشکل خاصی بوجود بیاید. البته در بعضی از اوقات گروه های خاص با اهدافی خاص شروع به تخریب مجموعه کرده اند حتی دامنه شایعات و تخریبشان تا شبکه های ماهواره ای  هم رفت ولی موثر نبود.

 

17-       عده ای معتقدند که مداح هیئت، هزینه زیادی را برای مداحی مطالبه می کند، آیا تایید می کنید؟

متاسفانه کاملا دروغ و کذب است و بنده از زمانی که توفیق نوکری داشته ام تا الان با چنین موردی مواجه نبوده ام.

 

18-       انتخاب مداح در هیئت شما به چه صورت است؟

معمولا ما سعی کردیم با نیاز سنجی و موضوع سنجی از بین اعضاء و افکار عمومی برنامه های خودمان را پیش بینی کنیم و انتخاب مداح هم به همین صورت بوده است.

 

19-       در کل هزینه های هیئت خادم الرضا(ع) چگونه تامین می شود؟

از آنجاییکه این هیئت مزین به نام علی بن موسی الرضا علیه السلام، سلطان سریر ارتضای می باشد و عشق و علاقه وافر مردم عزیز به این ذوات مقدسه غیر قابل انکار است، تا کنون با مشکل جدی روبرو نشده ایم البته کم و زیاد شده است ولی مشکل خاصی نداشته ایم و عمدتاً توسط خیرین و محبین اهلبیت علیهم السلام و بیوت محترم مراجع حمایت شده و بعضاً با مشارکت نهادهای دولتی و غیر دولتی در طرح های فرهنگی و اجتماعی همکاری داشته ایم.

 

20-       هزینه مداح از کجا تامین می شود وشیوه پرداخت به او چگونه است؟

همانطور که عرض کردم معمولا فعالیتهای این مجموعه بانی دارد و بطور خاص مداح محرم نیز بانی دارد و یکی از خیرین و دوستان خوب بنده در تهران بانی مداح محرم است و هدیه ای بصورت مستقل به ایشان می دهد که بارها گفته اند این هدیه را نذر حضرت معصومه کرده ام.

21-       هیئت شما، شام هم ندارد. چرا؟

فکر می کنم تامین و توزیع پذیرایی برای مراسم بزرگ محرم بسیار سخت باشد ولی در کنار برگزاری مراسم ایستگاه صلواتی فعال است که هر شب تبرکی مختصری به مردم تقدیم می شد.

 

22-       عده ای امسال به رقص نور در هیئت شما اشاره می کردند، دلیل اینگونه نورپردازی چیست؟

متاسفانه این هم از همان شایعاتی است که مطرح شده و اصلا” اینطور نبوده. فیلم های مراسم در تمامی شبکه های اجتماعی موجود است و هر کس میتواند کذب بودن این مطلب را از نزدیک خودش ببیند.

 

23-       چندسالی است که ورزشگاه حیدریان را برای برنامه های خود انتخاب می کنید. دلیل این انتخاب چیست؟

ما از همان سال اول در نظر داشتیم بزرگترین مکان مسقف استان را برای این کار در اختیار بگیریم و اول نظرمان مصلی بود که فکر می کنم بخاطر برخوردهای سیاسی ندادند ولی در نهایت به مجموعه بزرگ شهید حیدریان رسیدیم.

 

24-       با توجه به برگزاری مسابقات لیگ در این سالن، در مدت برگزاری هیئت به مشکل برنمی خورید؟

ما تا کنون بیش از 200 مراسم بزرگ در ورزشگاه شهید حیدریان داشته ایم و اعضای فعال عادت کرده اند. ما معمولا ساعت 18 هر روز سالن را تحویل می گیریم و سالن را تجهیز می کنیم و سپس ساعت 1 بامداد دوباره کل وسایل را جمع آوری می کنیم تا دوباره سالن به شکل اولیه خود در آید و ورزشهای روزانه دایر باشد.

 

25-       علیرغم سرعت در فراهم سازی محیط سالن برای هیئت و جمعیت کثیر عزاداران، نظم خاصی در برگزاری هیئتتان دیده می شود. دلیل چیست؟

در مجموعه ما همه کارها تعریف شده است و بیش از 300 نفر به عنوان عضو فعال و خادم افتخاری در هیئت فعالیت می کنند که بطور خاص در محرم فقط در قسمت برادران سه انتظامات فعال است انتظامات داخل سالن، انتظامات محوطه و درب های ورودی، انتظامات حسینیه های ایجاد شده با داربست کنار مراسم که همگی در ارتباط کامل با هم سعی می کنند به عزاداران حسینی خدمت کنند والبته عنایت حضرت به هیئت مهم ترین دلیل نظم در آن است.

 

26-       آیا خادمین هیئت هزینه ای هم دریافت می کنند؟

نه جانم. سر خادم بودن در مراسم ها دعوا است یعنی مردم و جوانان مشتاق به حدی هستند که بعضی اوقات جایی برای استفاده از داوطلبن فعالیت نداریم!

 

27-       چرا ساعات پایانی شب را برای برگزاری هیئت انتخاب کرده اید؟

در تعاملی که با بعضی از مساجد و هیئات منطقه داشتیم نظرشان بر این بود که جلسات محلی زود تمام شود تا مردم بتوانند هم در مراسم محل خود شرکت کنند هم در ورزشگاه حیدریان واز طرفی هم بسیاری از اعضا این درخواست را از ما داشتند و ما خواسته آنان را تحقق بخشیدیم.

 

28-       ازجمله هیئت هایی هستید که به سخنران هم اهمیت می دهید. ملاکتان برای انتخاب سخنران چیست؟

همینطور است. سخنران از مهمترین ارکان مراسم ماست و علاقمندیم که وقتی مردم وقت می گذارند حداقل مطلب یاد گرفته باشند.

برای انتخاب سخنران از علما و بیوت برخی از مراجع مشاوره می گیریم و سخنرانی را انتخاب می کنیم که ضمن داشتن “بصیرت” مدنظر مقام معظم رهبری، مورد اقبال عموم مردم بخصوص جوانان هم باشد.

 

29-       حضور فعالی در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، خبرگزاری ها وسایت های خبری دارید .در این خصوص برایمان توضیح دهید.

متاسفانه بچه های مذهبی در این زمینه حضور کم رنگی دارند و فکر می کنم ما باید از این پتانسیل به خوبی استفاده کنیم. ما سعی کردیم به این موضوع بها دهیم و نتیجه اش را هم گرفتیم و بازدید میلیونی از سایت و بازتاب خبری در بیش از 80 خبرگزاری وسایت خبری و هزاران صفحه خبر در طول سال نتیجه فعالیت برنامه ریزی شده ما در فضای مجازی است.

 

30-       هرساله شاهد حضور شخصیت هایی با دیدگاه های متفاوت در هیئتتان هستیم، حضور این شخصیت ها از کجا نشأت می گیرد؟

فکر می کنم عدم وابستگی سیاسی و جناحی و فعالیت در زیر سایه اهلبیت علیهم السلام و ولایت فقیه در حضور افکار و شخصیتهای مختلف سیاسی موثر باشد و معمولاً ما در مراسم ها حضور استانداران و مسئولینی را داریم که شاید چندین سال پیش در قم مسئولیت داشته اند و هنوز بعد از سالها در این مراسم شرکت می نمایید و هیئت را متعلق به خودشان می دانند.

 

31-       مقتدی صدر از جمله شخصیت های مهمی بود که امسال در هیئئتان حضور یافت. دلیل انتخاب هیئت شما به عنوان اولین هیئت مردمی که ایشان در ایران حضور پیدا می کرد چه بود؟

نمی دانم این را باید از خود ایشان سوال کرد ولی آنچه که من شاهدش بودم این است که ایشان ظاهراً تصمیم داشتند برای دقایقی در مراسم حضور داشته باشد ولی شور و شعور جوانان به حدی بود که علی رغم تاکید همراهان و محافظین ایشان بر رفتن در چند نوبت، ایشان تا پایان مراسم سینه زنی حضور یافتند.

 

32-       پیکر پاک شهیدان تاکنون چندین بار به برنامه هایتان معنویت خاصی بخشیده است، چگونه شرایط حضور شهدا در هیئتتان مهیا می شود؟

بله همینطور است. ما هر چه داریم از شهدا داریم. برگزاری راحت همین مراسم ها، امنیت، آسایش تنها گوشه ای از نتایج جان فشانی های این عزیزان است و تا کنون سه بار توفیق حضور شهدا را در مراسم هیئت خادم الرضا علیه السلام داشته ایم که هر بار معنویت ویژه ای به هیئت بخشیده و جوانان از حضور در کنار آنان بسیار لذت برده اند.

جا دارد همین جا از مسولین مربوطه بخصوص جناب سرهنگ حسینی “ریاست بنیاد حفظ آثارونشر ارزش های دفاع مقدس در استان” تشکر کنم و در ضمن ما در چارت تشکیلاتی مجموعه واحدی بنام شهدا داریم که معمولا در کنار برگزاری مراسم ها غرفه ای هم در این خصوص دایر می نمایند.

 

33-       برای اعزام مدافعان حرم امام حسین(ع) فراخوان دادید. استقبال چطور بود؟

بله . در جریان حمله داعش به سامرا به سهم خودمان فراخوانی بین اعضاء دادیم که هزاران نفر برای جانفشانی اعلام آمادگی کردند.

 

34-       دلیل این ثبت نام توسط یک هیئت مذهبی چه بود؟

کاملا خود جوش بود. ما فقط اعلام کردیم کسانیکه آمادگی دارند و داوطلب اعزام هستند اعلام کنند که در وقت نیاز به مسئولین ذیربط اطلاع داده شود.

 

35-   طرح “لبیک یا امام علی النقی” از جمله طرح هایی بود که مورد استقبال گسترده از سراسر جهان قرار گرفت. در این خصوص توضیح دهید.

بعد از جسارتی که به ساحت امام هادی (ع) از سوی دشمنان اسلام و اهل بیت (ع) صورت گرفت تصمیم گرفتیم تا در یک حرکت مردمی عکس‌هایی با دست نوشته‌هایی که بر روی آن “لبیک یا امام علی النقی (ع)” حک شده را در فضای مجازی منتشر کنیم.

در این طرح هر ارادتمند به اهل بیت (ع) در داخل و خارج از کشور با گرفتن عکس خود به همراه این دست نوشته آن را به سایتی که برای این امر اختصاص داده شد ارسال کرد و در فضای مجازی منتشر کردیم که مورد استقبال علاقه مندان اهل بیت(ع) قرار گرفت.

 

36-   هیئتتان تشکل برتر برترین های کشور لقب گرفته است. چگونه تشکل برتر شدید؟

بله. چند سال قبل جشنواره ای توسط معاونت ریاست جمهوری برگزار شد که در یک کار علمی و میدانی از بین ده ها هزار تشکل فعال فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور، 30 تشکل و مجموعه فعال در هر استان شناسایی شدند و تشکل های برتر استان لقب گرفتند و در مجموع از 30 استان کشور 990 تشکل برتر در سالن اجلاس سران با حضور مسئولین کشور دعوت شدند که 30 مجموعه به عنوان برترین کشور شناسایی و معرفی شد و در نهایت سه تشکل و مجموعه به عنوان برتر برترین های کشور معرفی شدند که مجموعه “خادم الرضاعلیه السلام” دومین آن بود.

 

37-       یکی از دلایل موفقیت هیئتتان را میدان دادن به جوانان می دانند. دلیلتان چیست؟

از آنجاییکه خود تاسیس و هدایت خادم الرضا علیه السلام بعد از عنایات حضرات معصومین علیهم السلام، حاصل میدان دادن مدیریت دبیرستان امام رضا علیه السلام به جوانان بود سعی کردیم تا با توجه به همین تجربه در تمامی مراحل کار از شور و اشتیاق جوانان استفاده کنیم.

 

38-       گویا خودتان هم موفق به کسب عنوان “شهروند برگزیده کشور” هستید. دلیل این انتخاب چه بود؟

بله ما که قابل نبودیم ولی ظاهرا آیتم هایی برای این کار وجود داشت که در چند سال پیش توسط نیروی انتظامی در مراسمی در قم و سپس در تهران با حضور سردار احمدی مقدم و مسئولین کشوری حقیر این توفیق را پیدا کردم.

 

39-       چند فرزند دارید؟

دو تا، یک پسر و یک دختر.

 

40-       آیا خانواده و فرزندان هم در برگزاری برنامه ها کمکتان می کنند؟

واقعاً اگر همراهی فوق العاده همسر و فرزندانم نبود شاید در برگزاری و همت خیلی از برنامه ها مشکل داشتم.

 

41-       اولین بار که به هیئت رفتید را به خاطر دارید؟

شاید خردسال بودم که با پدرم در مراسم مسجد روحانی واقع در خیابان صفاییه قم شرکت می کردم و یادم هست که معمولاً روزهای عاشورا هم در منزل پدری روضه ای برپا بود.

 

24-       در طول برگزاری هیئت در دهه اول ماه محرم، روزانه چند ساعت می خوابیدید؟

در ایام محرم شاید یکی دو ساعت بخوابم والبته این یکی دو ساعت نامنظم است و هرکدام یک ربع طول می کشد.

 

43-       با توجه به این استراحت کم وسختی های برگزاری هیئت، آیا تا بحال شده است که از هیئت داری خسته شده باشید؟

خیر. اصلا”.

 

44-       چه برنامه هایی برای روزهای پایانی ماه صفر دارید؟

امسال نیز توفیق برگزاری مراسم در مشهد مقدس را داریم که این مراسم در روز شهادت امام رضاعلیه السلام ساعت 12:30 با حضور آقایان حسین سیب سرخی و حمید علیمی و سخنرانی یکی از اساتید حوزه در خیابان امام رضا(ع) روبروی پمپ بنزین ساختمان ابراهیمان برگزار خواهد شد.

 

45-       تاکنون برنامه های برون استانی بسیاری برگزار کرده اید. تصمیمی ندارید که هیئت را در شهرهای دیگر هم راه بیندازید؟

بله در مراسم های دهه مهدویت هیئت، همایش ها و مراسم هایی در تهران، اصفهان، شیراز و مشهد مقدس داشته ایم ولی تصمیمی برای ایجاد شعبه در شهرهای دیگر نداریم و البته چندین هیئت با نام خادم الرضا(ع) در استانهای مختلف کشور فعالیت می کنند.

 

46-       مهم ترین رسالت هیات ها چیست؟ آیا نگاه سنتی به هیات ها و مجموع عملکرد هایی که به طور سنتی در هیات ها انجام می شود، می تواند پاسخگوی نیاز های جامعه امروزی در انجام رسالت هیات ها باشد؟

بهترین رسالت هیات ها آگاهی بخشیدن به عموم مردم در فضایی معنوی و صمیمی است  و ادامه راه و نهضت امام حسین علیه السلام و نهضت عاشورا می باشد که در دل این نهضت فرهنگ اهلبیت علیهم السلام نهفته است.

بعد از حرکت انقلاب اسلامی و خصوصا دهه اخیر نگاه مردم به هیئات مذهبی عمیق تر شده است و بخش قابل توجهی از مردم خط فکری و حتی سیاسی خود را از هیات ها گرفته و می گیرند ، لذا عملکرد هیئات نیز باید امروز نسبت به گذشته با حفظ سنت ها ارتقاء یابد.

 

47-   جایگاه هیات ها در مختصات نظام آموزشی – پرورشی کشور کجاست ؟

در نظام آموزشی ایران علاوه بر آموزش و پرورش بعنوان متولی رسمی مسئله تربیت، نهادهای دیگری مانند رسانه ملی ، هیئات ، مساجد و حسینیه ها ، حوزه های علمیه ، مطبوعات و نشریات، سازمانهای مردم نهاد ، رسانه های دیجیتالی و… نیز تاثیر خاص خود را بر نظام تربیتی و پرورشی دارند لذا با توجه به چند بعدی بودن نظام تربیتی در ایران اسلامی ، جایگاه هیئات بعنوان یکی از مهمترین نهادهای مردمی و مذهبی بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد.

هیات ها که در ایران اسلامی از استقبال عمومی مردم برخوردارند می توانند با اجرای برنامه های مدون و منظم فرهنگی و مذهبی تاثیرات بسیار بالایی بر نظام تربیتی جامعه داشته باشند که بسیاری از فعالیت های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی  و حتی خانوادگی افراد را تحت الشعاع خود قرار می دهند تا جایی که حضرت امام خمینی(ره) با عنایت ویژه بر این تاثیرات میفرمایند: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

 

48-       به نظر شما  چگونه می توانیم از هیات ها در انجام امور تربیتی استفاده کنیم؟

هیات ها در دو غالب فیزیکی و معنوی می توانند برای مربیان ، معلمان ، دانش پژوهان و دانش آموزان در آموزش و پرورش راه گشا باشند.به لحاظ فیزیکی هیات ها یکی از مهمترین مراکز تربیت کادر تشکیلاتی و فعالیت های اجتماعی است که مربیان می توانند ، با نگاهی دقیق و ناقد به شکل گیری و ارائه خدمات و برنامه های هیات های  جوانان و نوجوانان ، برای پروژه های  مختلف تربیتی و پرورشی ساماندهی و سازماندهی کنند.

همانطور که هیئات در قالب نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان و در بخشهای مختلف مذهبی ، فرهنگی و اجتماعی نیرو ها را ساماندهی می کنند باید از این روش و رفتار تشکیلاتی بهره گیرند و از جهت معنوی هم اساس شکل گیری کار هیات ها و برنامه های آن بر اساس عشق به اهلبیت علیهم السلام و بر پایی عزای حسینی و اقامه نماز و کارهای عام المنفعه است که در این زمینه نیز موسسات و سازمانهای مربوطه بویژه ادارات دخیل در امر تربیت نوجوانان و جوانان می توانند با اقتباس از هیئات ، شور و نشاط و عشق زائد الوصفی که در هیئات است را در گردهمای دانش آموزی ایجاد کنند.

 

49-         اساسا برای آنکه یک هیات در مطلوب ترین وضعیت خود به عنوان یک مکان آموزشی – پرورشی و البته به منظور هر کارکرد دیگری که برای آن قائل هستید قرار گیرد، چه ساختاری باید داشته باشد؟ به عبارت دیگر از ارکان مورد نیاز یک هیات چیست؟

بصورت عمده به دو رکن اصلی نیاز است: اول گروه یا گروه های که بینش و روش کار را تعیین کنند و دوم گروه اجرایی در قالب واحد های مختلف که فعالیت ها را انجام دهند.

قابل توجه اینکه برای توضیحات بیشتر در این زمینه می توانید کتاب نکته ها تدوین شده در معاونت رشد و ارتقاء هیئت و کانون خادم الرضا(ع) را که شامل نکات راهبردی مدیریت هیئات مذهبی و سازمان های مردم است را از طریق سامانه پیام کوتاه 30001580 تهیه فرمایید و یا دعوت می کنم از سایتKHADEMALREZA.IR  قسمت تشکیلات بازدید نمایید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + هجده =