به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی الیاسی در مراسم عزاداری چهارمین شب ماه محرم که در ورزشگاه شهید حیدریان قم برگزار شد، به تشریح مؤلفه های تضمین کننده همراهی با امام پرداخت و گفت: از شروط همراهی امام گذشتن از یکسری تعلقات است و این چنین است که فردی چون “جون” غلام امام حسین(ع) وقتی توسط امام آزاد می شود هم نمی رود و به ایشان می فرماید که هرگز از همراهی شما برنخواهم گشت.

وی افزود: اگر انسان وطن و هدف زندگی خود را لقاء الله قرار دهد می تواند در کنار امام حسین(ع) بماند. شرط ماندن و حرکت کردن با امام حسین(ع) باید با تحقق گذشت از حب دنیا ظهور پیدا کند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) می فرماید شرط ماندگاری محبت خدا خارج کردن محبت دنیا از دل هاست. دل بستن به اهل بیت(ع) هرگز با دل بستن به دنیا قابل جمع نیست.

وی ترک حب دنیا را مغایر با ترک زندگی دانست و گفت: منظور ما از نداشتن حب دنیا این نیست که مردم زندگی را ترک کنند؛ باید از دنیا استفاده درست کنیم و در واقع بین تلاش و کوشش برای استفاده از دنیا در راه اعمال صالح و دل بستن به آن تفاوت عمیقی است.

حجت الاسلام الیاسی دل کندن از دنیا را از عوامل آسان شدن جدایی روح از بدن در لحظه مرگ برشمرد و تصریح کرد: کسی که دل به دنیا بسته است در لحظه مرگ عذاب شدیدی را متحمل می شود؛ کنده شدن درخت یکساله به مراتب آسان تر از کندن درخت صدساله ای است که در خاک ریشه دوانده است.

وی با اشاره به خطبه ای از امام حسین(ع) در روز عاشورا افزود: حضرت ابی عبدالله در صبح عاشورا فرمودند که «بندگان خدا! اتقوا الله، اگر قرار بود کسی در دنیا بماند انبیای الهی باید می ماندند؛ اما کل نفس ذائقة الموت».

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) جلوه دنیاگریزی بود گفت: حتی دشمنان ایشان نیز بر این موضوع اذعان داشته اند. معاویه که دشمن آن حضرت بود جملات سنگینی در وصف دنیا گریزی حضرت علی علیه السلام دارد.

وی گفت: اگر می خواهیم محبت دنیا در دل ما لانه نکند باید اهل انفاق باشیم و دل کندن از مال دنیا را همیشه تمرین کنیم؛ از این طریق می توانیم همیشه همراه امام باقی بمانیم.

حجت الاسلام الیاسی در پایان خاطرنشان کرد: حُر یکی از فرماندهان بزرگ سپاه عمر بن سعد بود که با پنج هزار نیرو به کربلا آمده و قرار بود به مقامات بالاتری برسد؛ اما چون حب دنیا در دل او لانه نکرده بود آزادانه از اهل بیت رسول اکرم(ص) دفاع کرد و گفت چرا همه باید از این آب بنوشند اما خاندان پیامبر(ص) تشنه بمانند؛ و اینگونه بود که او عاقبت بخیر شد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 3 =