انتخاب همسر يكى از حساسترين مراحل زندگى هر جوانى اعم از دختر و پسر است.
ازدواج مرحلهى انتخاب سرنوشت يكى عمر زندگى مشترك و اساس مهم سازندگى تاريخ چندين نسل بالقوه، و نقطهى پايهگذارى آيندهاى براى فرزندان و نوادگان و سازندگان جامعهى فرداست. ملاحظه مىشود كه بدينگونه، مسألهى ازدواج از صورت يك امر شخصى، و خصوصى خارج مىشود و جنبهى اجتماعى و عمومى و تاريخى به خود مىگيرد كه چه بسا در سرنوشت و تاريخ و آيندهى ملت يا ملتهايى نقش مهم و تعيينكننده داشته باشد.
از اين رو انتخاب همسر شايسته كارى است دشوار و به خصوص براى دختران چندان به سهولت و سادگى امكانپذير نيست. بلكه اين امر مهم، بايد روى اصول و قوانين حسابشده، و اساس ثابت و لايتغيرى كه در طول قرون و اعصار حكومت داشته است استوار باشد و در مسير آن حركت كند تا خداى نكرده انحرافى صورت نگيرد. لذا مطمئنترين اصول در اين مود، همانا رعايت قوانين الهى و تعاليم جاودانى آسمانى است كه به افراد بشر مىآموزد كه پدر و مادر، در شرايط عادى و عمومى، همواره بيش از فرزندان در اين باره تجربه و آگاهى دارند و با دلسوزى و دقت بيشترى، بدون تأثير احساسات آنى و زودگذر مىتوانند تصميمات شايسته و سازنده بگيرند. بر اين اساس، مشاوره با پدر و مادر و جلب نظر و رضايت آنان، از شرايط اصلى ازدواج دختران قرار مىگيرد و برخى آن را از جملهى فرايض و واجبات و اركان به شمار آورده و تخطى از آن را كارى ناروا و در حد اسقاط واجب دانستهاند. با اين همه بايد توجه داشت كه اين اجازه و رضايت هم بايستى جنبهى صحيحى و عقلانى و منطقى داشته باشد و اگر از روى نادانى و دشمنى يا لجاج، مسأله مخالفت پدر و مادر مطرح شود و يا پدر و مادر از اين قدرت خود سوءاستفاده كرده و آن را بدون جهت و دليل عقلانى به كار گيرند و تنها خودخواهى و تمايلات غير منطقى خود را در نظر داشته باشند، چنين حقى از آنا سلب مىگردد. آنچنان كه رضايت و آزادى دختر نيز در انتخاب همسر شايسته و دلخواه، كاملاً مورد نظر و توجه شارع مقدس اسلام قرار گرفته و در اين مورد براى دختران مسلمان حقوقى منظور شده است كه نظير آن را با آن همه وسعت و عمق و توجه در هيچ جاى ديگر نمىتوان سراغ گرفت.
پيامبر اكرم كه خود پايه گذار و مجرى برنامههاى الهى و پيادهكنندهى قوانين آسمانى در روى زمين است، دخترش فاطمه (ع) را در انتخاب شوهر آزار گذاشت و بدون اين كه كمترين تحميل و فشارى در اين باره روا دارد، براى آزادى عقيدهى او و رعايت حقوق اسلامىاش كمال احترام را قائل شد تا اين امر، سرمشقى براى جامعه و تاريخ اسلام باشد. نكتهى مهم در اينجا آن بود كه پيامبر (ص) به خوبى مىدانست كه در امر ازدواج فاطمه، نه فقط سرنوشت آيندهى او، بلكه خير و مصلحت جوامع بشرى و نسلهاى آتى اسلام مطرح است.
با اين كه پيامبر اسلام چند دختر شوهر داده بود، ولى هرگز ديده نشده بود كه اراده و اختيار را از آنان سلب كرده باشد. هنگامى كه على بن ابيطالب (ع) سرباز شجاع و دلاور اسلام براى خواستگارى زهراى مرضيه نزد پيامبر اسلام (ص) رفت، پيامبر اسلام فرمودند: تاكنون چند نفر ديگر به خواستگارى آمدهاند و من شخصاً اين مسأله را با دخترم در ميان گذاشتهام. اما او به علامت نارضائى چهرهى خود را برگردانده است. اكنون نيز خواستگارى تو را به اطلاع او مىرسانم».
بهمن ۱۲, ۱۳۹۹
لینک کوتاه : https://khademalreza.ir/?p=1503